نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (1001 (
ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء پا نزدهم ـ صفحه 282 )
( قسمــت چهــاردهـــم )
موعظـتِ بلیـــغ
( جزء پانزد هــم صفحــه 285 آیه 36 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ
کُلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا
تفسیـــر لفظـــی :
و چیزى را که بدان علم ندارى دنبال مکن
زیرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد
تفسیر ادبی و عرفانی :
در این آیت ، هم موعظت است ،
هم تَذکِـــــــرَت است ،
هــــم تهـــدیــــــــــــد !
موعظتِ بلیـــغ ، و تذکرتِ به ســـزا ، و تهدیـــدِ تمــــام !
پنــــــــد می دهد تا بنده از کار دین غافل نمانَد ،
یادآوری می کند تا بنده حقّ را فرامــوش نکند ،
بیــــــــم می دهد تا بنــــــده گستـــاخ نشود !
می فرماید : ای آدمی ؛
زبان گوشدار ، آن چه ندانی مگوی ،
گوش را به شنیدنِ باطل مشغول مکن ،
دیده را به دیدنِ ناشایست نگران (نگریستن) مکن !
اندیشه ی فاسد مکن ؛
که فردا تو را از همه ی آنها خواهند پرسید !
زبــــان را شاه راهِ یــــــادِ حقّ گردان تا رستگار شوی ،
گــــــوش را بر شنیدنِ سخنِ حقّ دار تا از رحمت بهره یابی ،
چشــم را بر نظرِ عبرت گمار تا برخوردار باشی ،
دل را به مهــــــر او پرداز ،
و غیـــــر را فرو گذار تا به پیروزی برسی .
که گفتـــــه انــــــــد :
هر آن دلی کـــه معــــرفت در او جــــــــــای گرفت ،
اندیشه ی هــر دو ســـــــــــرای از او برخاست ،
چون به هرچـــــــــه نگــــــرَد حــقّ را بینــد ،
و هرچــــه شنـــــوَد از حـــــقّ شنـــوَد ،
به یک بارگی دل را با حـــقّ پردازد ،
و بــــــه مهـــــــر وی نــــــازَد ،
از این جا خدمت در خلوت ،
و مکاشفتِ حقیقت ،
و غرق شدنِ در مواصلت را آغاز کند !
خدمتِ در خلــوت ؛ از آدمیــــان ، نهـــان !
مکاشفتِ حقیقت ؛ از فرشتــــگان ، نهــــان !
استغراقِ در مواصلت ؛ از خویشتـــن ، نهــــــان !
موضوع :